Zelf een escape room maken.

Ik sprak in mijn vorige blog al over de escape room in de klas. Deze kan je zo kopiëren of wat aanpassen. Het maken van de escape room heeft mij heel wat tijd gekost! Graag deel ik mijn plan en valkuilen nu met jullie. Zodat het jou niet zoveel tijd kost, maar wel een geweldige ervaring oplevert voor je klas!

Óf je laat jouw eigen klas er een ontwerpen, wat mijn plan ook is. De escape room leent zich erg goed om je klas warm te maken voor een bepaald thema, of om de kennis te laten toepassen die ze in een thema hebben behandeld. Is weer eens wat anders dan een papieren toets! En met dit stappenplan lukt het jou ook.

Zelf een escape room ontwerpen

Uitleg escape room
De laatste jaren zien we steeds meer escape rooms in Nederland als paddenstoelen uit de grond komen. Erg leuk om te doen als ontspanning, maar nu dus ook in de klas! Een escape room is een activiteit waarbij je opgesloten wordt in een ruimte. Aan de hand van puzzels en raadsels moet je een uitweg zien te vinden. Je krijgt hiervoor meestal een bepaalde tijd. Samenwerken, overleggen en verbanden zien zijn belangrijke kwaliteiten. Daarnaast is de escape room ook gewoon gruwelijk spannend en praat je klas er nog lang over na!

Begin met een plan
Zelf heb ik lange tijd gebrainstormd en internet afgezocht naar ideeën voor de escape room. Ik kreeg echter pas een goed beeld van hoe mijn spel eruit kwam te zien toen ik een plan ging maken.

Met het maken van jouw plan begin je met je einddoel. Wat wordt de eindoplossing van de escape room? In mijn geval moesten ze een code kraken die in een boek stond en deze aan mij vertellen. In escape rooms die ik zelf heb gedaan moet je de ruimte vaak verlaten met een sleutel. Echter vond ik het niet verstandig om de klas daadwerkelijk af te sluiten.

escape room plan
Plan ‘Breaking out the classroom’

Dan bedenk je hoe ze tot de eindoplossing komen. In mijn plan zie je dat ze een rebus moeten oplossen die ik heb onder verdeeld over drie plekken (clou 1, 2 en 3). Van daaruit vul je het plan verder in met puzzels die uitkomen bij elke clou. Het spel begint dus links onderin bij de ‘1e brief’.

Let met de codes erop dat ze niet te veel op elkaar lijken. Dit heb ik in mijn plan later moeten veranderen, omdat mijn testgroep per ongeluk een ander slot open kreeg, oeps!

Verzamelen!
Is je plan klaar, dan zoek je naar spulletjes die je kan gebruiken in je kamer. Denk daarbij niet alleen aan voorwerpen met een slot, maar kijk ook of je ze met bijvoorbeeld een kettingslot kan afsluiten. Een ander idee, wanneer je niet veel cijfer-/lettersloten hebt, is gebruik maken van kabelbinders, waarvoor ze eerst een schaar moeten zoeken. Zelf heb ik ook de computer en tablet ingezet. Je kunt deze ook voorzien van een wachtwoord. Verder vul je de kamer met items die bij het thema passen, waarop je puzzels verschuilt. Zo kwam ik het idee tegen om met blacklight of met witte vetkrijt een boodschap te verstoppen in bijvoorbeeld een poster.

Moeilijkheid
Een belangrijk onderdeel van je kamer is dat het uitdagend is, maar wel haalbaar. Wissel moeilijke en eenvoudige puzzels met elkaar af! En wanneer je denkt dat een puzzel te moeilijk is geef je de groep een hint in een brief, of jij als operator vertelt een hint.

Aantal personen
In mijn escape room mochten steeds 6-8 personen. Wat ik opmerkte was dat wanneer de groep groter was, dat er personen zijn die weinig/niet deelnemen aan de kamer. Bedenk hoeveel personen je tegelijk in je kamer wilt laten. Gebruikelijk is tussen de 5-10 personen. Toch een grotere groep? Zorg dan dat iedereen betrokken raakt. Dit kan door meerdere puzzels op hetzelfde moment aan te bieden, ze iets te laten zoeken, puzzels waarbij ze moeten samenwerken, of door een moeilijke puzzel in te zetten waarbij ze meer overleggen.

Aankleding
Heb je mijn vlog gekeken, dan heb je vast gehoord dat de kamer niet te vol moet staan. Ik heb dus vooraf flink opgeruimd in het klaslokaal (ook weleens fijn!). Wel heb ik een aantal afleidingsspullen neergezet. Denk hierbij aan; een papierbak met allemaal propjes, een weckpot met slotjes maar geen inhoud, of een rekenboek met schrift. Elk groepje keek er wel even naar om te zien of ze er iets mee moesten doen. Zet je er teveel van deze spullen in, dan werkt het wellicht frustrerend , of kost het te veel tijd. Het is wel leuk om de ruimte mooi aan te kleden naar het thema, zodat de groep helemaal in de juiste sfeer komt!

Sommige puzzels zijn pittig of je moet er verschillende stappen voor ondernemen. Het is dan ook fijn om kladpapier neer te leggen.

Ieder groepje is aan het eind van de escape room enthousiast, ongeacht of ze het gehaald hebben of niet. De escape room roept natuurlijk spanning op. Het is daarom erg leuk om het af te ronden met een groepsfoto, waarop je aangeeft of ze het gehaald hebben of niet. Ik had hier zelf een bord voor gemaakt met de titel van de kamer. Deze werd dan genomen voor het Digibord met de tijd.

Extra tips
Het onderstaande filmpje van ‘Het Klokhuis’ gaf ook tips bij het maken van mijn  escape room.

Wil je jouw collega’s ook op de hoogte brengen van dit lesidee? Deel dan dit bericht hieronder, zodat meer kinderen een escape room gaan ervaren in de klas!
Geen blogs meer missen? Klik dan hieronder op volg.

Benieuwd naar mijn blog over de escape room die ik heb gemaakt? Lees hem hier.
Wil je meer over mij weten, kijk dan hier.

COPYRIGHT: HET IS NIET TOEGESTAAN OM, ZONDER VOORAFGAANDE TOESTEMMING VAN CARMEN THIJSSEN, GEPUBLICEERDE ARTIKELEN OF FOTOGRAFIE TE (DOEN) PUBLICEREN OF ANDERZINS OPENBAAR TE MAKEN VOOR COMMERCIËLE DOELEINDEN.

6 gedachten over “Zelf een escape room maken.

  1. Weer toppie uitgelegd

    Geliked door 1 persoon

  2. lekker veel informatie zeg😕😾😐😑😠
    ik zoek een missie niet hoe je het moet maken!!!!!!!
    ik wil een onderwerp hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!😾😾😾😾😠😠😠😠

    de groeten!!!!!!!!!!!!!!!!!! van byrwbcieurycq

    Like

    1. Wanneer je een kant en klare missie zoekt kan je kijken bij ‘breaking out the classroom ‘
      Groetjes Carmen

      Like

    2. Emma Van Campenhout maart 8, 2019 — 9:39 am

      Die mevrouw doet de moeite om iets uit te leggen en dan krijgt ze van een of andere zot (jij) dit antwoord.
      Nog nooit gehoord van respect!

      Geliked door 1 persoon

  3. Wat leuk, Ik heb net een training gedaan over Escaperooms in het onderwijs, misschien heeft iemand hier ook wat aan.
    http://www.docentenbijscholing.nl/cursus-escape-the-classroom-new/

    Geliked door 1 persoon

    1. Ja dat heb ik ook gelezen. Ben erg benieuwd hoe vaak je dit nu in de praktijk doet?

      Like

Reacties zijn gesloten.

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close